Voedingsgigant Mondelēz International zet samen met het Duitse Bosch in Nederland de aanval in op Senseo en Nespresso. Belangrijkste troef: een machine die met één druk op de knop koffie, thee of chocolademelk zet.

Afgelopen oktober betrad voedingsbedrijf Mondelēz International de Nederlandse koffiemarkt door via Albert Heijn het premium koffiemerk Velours Noir aan te bieden. Dat betekende directe concurrentie voor Douwe Egberts en het Zwitserse Nestlé, bekend van Nescafé en Nespresso.

Vanaf maandag zet Mondelēz een volgende stap door samen met Bosch de Tassimo-machine in Nederland te introduceren. Die wordt al in dertien Europese landen verkocht samen met de T-Disc van Mondelēz.

De Tassimo kan kopjes koffie, cappuccino, latte macchiato, thee en chocolademelk zetten. Mondelēz zet zijn merkenportefeuille in voor de T-Discs: Velours Noir, Jacobs en HAG (koffie), maar ook Twinings (thee) en Milka (chocolademelk).

Z24 sprak met Jan Willem Balk, algemeen directeur van Mondelēz Nederland, en Gertjan Sturm, directeur verkoop kleine huishoudelijke apparaten van Bosch Nederland.

De Tassimo is al via websites als Pixmania te koop in Nederland. Wat verandert er nu? 

Sturm (Bosch): "Je kunt inderdaad online Franse Tassimo-machines aanschaffen, maar de bijbehorende T-Disc pods zijn niet in Nederlandse winkels te krijgen. Vanaf maandag is de Tassimo-machine voor het eerst in geselecteerde Nederlandse winkelketens te koop en zetten we ook het onlinekanaal in. Dan moet je denken aan Albert Heijn en Bol.com en verder partijen als Blokker en Media Markt."

En hoe zit het met de T-Discs?

Balk (Mondelēz): "Die worden verkochten via Albert Heijn. Ketens die de Tassimo-apparaten verkopen krijgen ook de mogelijkheid om de pods te verkopen. Sommige besprekingen hieromtrent lopen nog, maar dit zal in de komende weken duidelijk worden."

Waarom zou je als consument een Tassimo kopen in plaats van een Nespresso-apparaat of een Senseo-machine?

Sturm (Bosch): "Dit is het enige apparaat dat verschillende warme dranken op maat kan serveren met één druk op de knop. Dat komt mede door de barcode in de T-Disc pods die wordt afgelezen. Daardoor weet het apparaat zelf hoeveel water nodig is en wat de temperatuur en bereidingstijd moet zijn."

Balk (Mondelēz): "Je moet het ook niet zozeer zien als één op één vergelijkbaar met premium-espressoapparaten. De Tassimo biedt een familiemoment waar ieder zijn favoriete drank kan nemen, onder meer met hele goede latte macchiato's."

Is er in Nederland plaats voor zo'n nieuwe machine?

Sturm (Bosch): "We combineren de kwaliteit van Bosch met de A-Merken van Mondelēz. In Europa is Tassimo de nummer twee in de markt van 'coffee on demand' met een aandeel van 18 procent en de afgelopen jaren was het de snelste groeier."

Balk (Mondelēz): "We zien kansen op de Nederlandse markt omdat die een uitzonderlijk rijke cultuur heeft in de consumptie van warme dranken. Wereldwijd is Nederland nummer twee op koffiegebied, met een consumptie van gemiddeld zes koppen per dag. Neem je thee en chocolademelk erbij dan is Nederland zelfs nummer één op het gebied van warme dranken. Binnen die context biedt de Tassimo unieke mogelijkheden."

Heeft de T-Disc last van goedkopere copycats?

Balk (Mondelēz): "We zijn hiermee in 2004 gestart en hebben de patenten goed geregeld. Er zijn eigenlijk geen copycats, mede vanwege de unieke kenmerken van de T-Discs die met barcodes werken."

Lees ook

Duurste koffie ter wereld blijkt 'foute' koffie

Zo blijf je scherp op het werk - zonder koffie

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl